Næste generation har taget over i den kendte, nordjyske forretning JEKAS HUND OG KAT beliggende Vestergade 30 i Brovst. Med mere end 5.000 varenumre til kæledyrene og deres menneskevenner er det en forretning med et meget stort og spændende udvalg. Tanja og Aleks Wendel har taget
over efter at Jon Peter Mortensen kunne fejre 40 års forretningsjubilæum med JEKAS HUND OG KAT, så et glidende generationsskifte har allerede været undervejs i flere år. Det er blevet i familien, for det er svigersønnen Aleks Wendel som sammen med datteren Tanja, der fortsætter ved rorpinden i den kendte butik i Brovst. Aleks, der oprindeligt er udlært automekaniker og i mange år har solgt biler, har allerede været medejer og partner siden 2020, så han kender både butikken og kunderne, der kommer langvejsfra, ganske godt. Ikke mindst: Kunderne kender ham, og de ved, at en væsentlig del
af succeshistorien bag JEKAS HUND OG KAT kan tilskrives den kompetente rådgivning, som butikken tilbyder, når det handler om udstyr til og pleje af de kære kæledyr. Butikken vil fortsætte med samme smilende service.
Alt til de kære dyr
Butikken er specialiseret indenfor hund og kat, men sælger også alt til både smådyr, gnavere, fugle og fisk. Herudover finder du blandt de mange varenumre bl.a. slidstærkt legetøj, lækre godbidder, transportkasser, foderskåle, kattebakker, skræddersyede kradsetræer og kradsemiljøer, trimmeborde samt foder og tilbehør af alle slags til både hund og kat, herunder senge og seler. I webshoppen finder du alt til hund, kat
og gnaver. Med både webshop og en imponerende fysisk butik på 800
kvadratmeter kan JEKAS HUND OG KAT, servicere både lokale kunder og kæledyrsejere, der bor langt væk. Men selv kunder, der kommer langvejs fra, ynder at kigge forbi butikken, når de er på de kanter. Om ikke andet, så for at hente inspiration eller få en god snak med teamet bag disken, som altid er klar med gode råd og tips til det gode dyreliv.
Samarbejdet med lokalsamfundet kommer også til udtryk i, at den lokale afdeling af DCH, erforening, henlægger en aften med sine hvalpetræningshold til butikken på Vestergade midt i Brovst. Så er der liv og glade dage i butikslokalerne, og de nye hvalpeejere kan blive tanket godt op med både
viden og inspiration til hverdagen med deres nye, pelsede familiemedlem. God kontakt med kunderne Den gode kontakt med kunderne er noget, der er blevet lagt vægt på siden 1984, hvor Jon og hans hustru Jette flyttede til
Brovst. Jon, der er udlært købmand, begyndte med en købmandsforretning på Stationsvej 4. For 25 år siden åbnede de så en webshop og siden en fysisk butik med tilbehør til hund og kat. Dengang havde webshoppen 100 varenumre.
– Vi havde selv katteopdræt dengang, og kunne se, at der var et marked for udstyr til hund og kat, fortæller Jon, der i butikkens spæde begyndelse fokuserede mest på naturlegetøj og var en af de første herhjeme, der solgte f.eks. tørrede kanin ører, kaninpoter og de populære kaninhaler. Det greb
om sig, og i 2012 måtte butikken udvides og flyttede til 275 kvadratmeter i naboejendommen på Stationsvej 2, men der blev fortsat udvidet med et stadigt større udbud af varer.
I mellemtiden var Aleks kommet til som svigersøn, og han så i 2020 en oplagt mulighed for at flytte til større lokaler og en bedre beliggenhed på Vestergade 30.
– Her passerer dagligt 8.000 biler, og med gode parkeringsforhold lige udenfor butikken er det en ideel beliggenhed, forklarer Aleks, der har været medejer og partner siden 2020 og nu står foran at skulle drive butikken videre på egen hånd, når Jon i efteråret 2024 går på en velfortjent pension.
Inden da trapper Jon ned ved at gå på halv tid, men det bekymrer ikke Aleks. De mange år i familien og de seneste år som medejer på fuld tid i butikken har givet ham et godt fundament, og så er svigerfar jo heller ikke længere væk, end at han nok stadig vil kigge forbi en gang imellem.
God bemanding og grundig rådgivning
Et godt team af unge medarbejdere, der er klædt grundigt på til også at rådgive kunderne, vil sørge for, at butikken er bemandet, også i ydertimerne. Selv nyder Aleks at være første mand på skansen i de tidlige morgentimer. Han møder gerne i butikken før kl. 7, for at drage fordel af de stille timer,
hvor der ingen forstyrrelser er.
– Det er utroligt, så meget, man kan nå, når telefonen ikke ringer, og man har et par timer til at arbejde uforstyrret, siger Aleks med et smil.
Til gengæld kan kunderne være sikker på, at han er klar bag disken og til at svare på spørgsmål på både telefon og mail, så snart butikken åbner. Jo, næste generation skal nok sikre, at JEKAS HUND OG KAT, holder åbent de næste mange år, til glæde og gavn for både de firbenede og deres mennesker.